söndag 26 december 2010

Mitt i Tågkaoset, del 2!

...väl på tåget visade det sig att SJ gjort om ett tåg till två dvs två uppsättning tågkunder skulleåka med ett tåg så det var fri sittning. Hittade en plats och satte mig och pustade ut. Äntligen inne i värmen och på ett tåg mot Stockholm. I sådana stunder nöjer man sig med det lilla.

Kan inte säga att tåget började rulla med en gång men någon gång efter 22:00 rörde det sig österut. Åkte förbi jobbet i Gamlestan sen slumrade jag till en kort stund. När jag vaknade upp körde tåget långsamt och då är snäll. En vagn med timm
er hade tydligen vält på spåret vid Floby utanför Falköping så fram till Falköping var det som att åka dressin (vilket jag aldrig gjort). Det fanns gott om tid att bekanta sig med medresenärerna, de flesta var roliga och väldigt sympatiska. Bredvid mig satt en skön kille från Borlänge som verkligen var trevlig och satt inne med en stor dos ironi. Rakt emot mig satt en 25 årig kille som inte sa mycket men förmodligen var dyrt klädd men snyggt var det inte. Snett emot satt en äldre dam (60-70 år?) som var riktigt rolig och som verkligen hade mycket att komma med. Runt omkring vårt gäng satt det ett par fantastiskt snygga tjejer i 20-30 års åldern. Trodde inte mina ögon när jag insåg vad man kunde vila ögonen på.

Nåväl, efter Falköping började tåget ändå uppvisa en hastighet som man kan begära av ett tåg som skall kallas snabbtåg. Började spekulera om tåget kunde vara i Stockholm innan Tunnelbanan slutade gå för natten. När en passagerare frågade en tågvärd när vi beräknades komma fram, svarade denne att vi höll på köra in tid, så han bad om att få återkomma. Just när tågvärden försvunnit började tåget att tappa allt mer fart. Vi skojade lite om att vi körde in tid. Men sen stannade tåget mitt ute på landet, någonstans utanför Laxå. Sen meddelade personalen att vi skulle göra en s.k. omstart och ljudet som omstarten orsakade gjorde att man trodde det värsta, tåget var sönder. Efter att samma ljud återkommit en fem-sex gånger, började tankarna fara i huvudet. Hur länge skulle vi sitta fast här mitt ute i ingenting hela natten. Killen från Borlänge, googlade fram att vi var i Finnerödja, vilket inte låter stort. Efter ett par minuter kom beskedet vi väntat på. Tåget var sönder och vi var tvungna att evakuera tåget.

Ett annat X2000-tåg som precis kört om oss fick backa tillbaks för att plocka upp oss. Detta tog säkert en halvtimma men vem brydde sig om tiden då. Tågvärden som talat om att köra in tid återvände den här gången i orange reflexväst. Kan erkänna att jag var sugen på att fråga hur det gick med tidsinkörningen men jag höll tyst. Det var inte hans fel. Tåget som skulle hämta upp oss backade in i position och sedan meddelades att vi fick ta med oss vårt bagage, hyggligt.


När tågen var jämsides började evakueringen. Personalen fällde ut ramper mellan tågen och själva evakueringen gick väldigt lugnt till och de flesta tog det väldigt sansat. Tror de flesta var luttrade och en aning trötta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar